Østfold flyttebyrå

  • Bestilte leiebil på nettet - fikk hakeslep av regningen Torgeir Skirstad vil advare andre ferierende om skjulte kostnader når du leier bil. Foto: Privat

Bestilte leiebil på nettet - fikk hakeslep av regningen

Torgeir føler seg lurt av Goldcar - vil advare andre.

TRONDHEIM/COSTA BLANCA

Torgeir Skirstad (52) fra Trondheim skulle på ferie med familien til Costa Blanca og han ønsket å leie en bil.  Skirstad bestilte leiebil via internett på forhånd for å være sikker på at bilen stod klar ved ankomst på Alicante-Elche-flyplassen.

– Jeg gikk inn på Finn.no. Der har de noe som heter leiebil. Jeg trykket på den, og la inn hentested og tidsperiode. Det var veldig oversiktlig og greit, sier han til TV 2.

Torgeir valgte en bil som han trodde kostet 820 kroner for én ukes leie. Bilen skulle leies fra selskapet Goldcar.

– Jeg måtte legge inn kredittkortopplysningene og betale 500 kroner i bestillingsøyeblikket. Da gjenstod det 320 kroner som skulle betales på flyplassen i Alicante, forklarer han.

Stor ble overraskelsen da Torgeir og familien skulle hente bilen på flyplassen.

– Der ble jeg spurt om ekstra forsikring, men jeg svarte «nei, kun standard forsikring», for det er egentlig bare egenandelen du forsikrer. Så sier de at det blir 300 euro i tillegg, fortsetter Torgeir.

Dette fikk trønderen til å reagere. Han viste til at han allerede hadde betalt mye i Norge og at det bare gjenstod 320 kroner å betale.

– Jeg viste frem kvitteringen fra Finn.no, men de bare ristet på hodet og forklarte at lokale skatter, avgifter, drivstoff og administrasjon kom i tillegg, fortsetter han.

Det hele endte med at Torgeir betalte 306 euro, altså rundt 3000 kroner, som bilutleieren forlangte.

Les også: Hevder han måtte betale for gamle skader på leiebilen

– Når du står på flyplassen med masse bagasje og under, så blir du til slutt så irritert at du bare betaler. Og det vet de, sier han.

– Tenkte du noen gang på å la være å leie bilen?¨

– Du har egentlig ikke mulighet til det, for da må du velge en annen operatør og starte fra "scratch". Og så har du betalt litt allerede, og du har akkurat stått 40 til 45 minutter i kø. Alternativet er å stille seg i en ny kø uten en voucher, og den sjansen tar du ikke.

Skirstad besøker Costa Blanca fire-fem ganger i året. Nå vil han advare andre mot å gå i «leiebilfella».

– Det er ferietid og mange skal leie bil i ferien. Det er grunnen til at jeg gikk til media med saken. Man skal passe på og være bevisst på hva man gjør, sier Skirstad på telefon fra Norge til Vikingposten.

Goldcar, som tidligere har blitt kritisert av en rekke kunder her i Vikingposten, opplyser at de alltid gir kundene to valg når de henter leiebilen. Det ene valget er å betale et depositum, som ifølge selskapet vanligvis er på rundt 1100 euro.

Sett denne? Per Werner fikk trøbbel med Goldcar

– Hvis kjøretøyet blir skadd i leieperioden, blir kostnaden for reparasjonen trukket fra depositumet og kunden må rette et krav mot sitt forsikringsselskap for å få tilbake pengene. Alle som har rettet et forsikringskrav vet at det ikke alltid er en enkel prosess. Det andre alternativet er å benytte vår «Super Relax»-dekning. Dette betyr at kunden kan kjøre trygt i viten om at eventuelle skader vil bli dekket og at Goldcar vil ta seg av papirarbeidet. Denne informasjonen finnes også på vår nettside og på bestillingsbeviset, skriver PR-ansvarlig i Goldcar, Nathalie Perez Beyhurst, i en e-post til TV 2.

Hun skriver videre at Skirstad akseptere begge forsikringene da han hentet bilen.

– Vi har undersøkt saken til Skirstad, og ser at han aksepterte begge forsikringene. Vi har ikke vært klar over at han var uenig i disse kostnadene, da vi ikke har registrert noen klage, skriver hun videre.

– Klienten aksepterte og undertegnet forsikringen og gjennom leieperioden var han beskyttet for eventuelle tilfeller. Som vi har nevnt, var vi ikke klar over at han ikke ville ha dekningen før eller under leieperioden.

Nathalie Perez Beyhurst viser også til at bestillingsprosessen på Goldcars nettsted er tilgjengelig på 14 språk, blant annet norsk. Selv om leiekontrakten er på det lokale språket, presiserer hun at de viktigste klausulene er på engelsk. 

Denne saken handler om

Kommentarer



På forsiden akkurat nå

Reise

Bolig

Helse og forbruker

  • Tips, ris eller ros?

    Telefonnummer (+34) 966 708 140
    Epost: red@vikingposten.no
    Kontorer: Torrevieja og Alfaz del Pi

  • Redaksjon

    Redaktør Terje Aspdahl, (+34) 630 971 455

  • Annonser

    Ta kontakt med markedsansvarlig Jeanette Pettersson for annonsetilbud på nett eller i avis:
    (+34) 667 640 552
    Epost: jeanette@vikingposten.no