Østfold flyttebyrå

  • Hevder han måtte betale for gamle skader på leiebil Her er parene Rolness og Sørbøe med leiebilen fra Goldcar i november 2017.
  • Hevder han måtte betale for gamle skader på leiebil
    Hullet i baklykten er å se på bildet Økland tok da de hentet ut leiebilen. Foto: PRIVAT
  • Hevder han måtte betale for gamle skader på leiebil
    Dette er bildet GoldCar har tatt etter at bilen ble levert for å dokumentere skaden Økland skal ha forårsaket.

Hevder han måtte betale for gamle skader på leiebil

Flere hevder de blir lurt når de leier bil.

COSTA BLANCA

8. november i fjor landet Per Rolness med følge på flyplassen Alicante-Elche med to ukers opphold i Pilar de la Horadada foran seg.

Leiebil for ferieturen ble leid gjennom Spaniaguiden, og pris ble oppgitt og avtalt med utleier Goldcar.

– Vi var to par som reiste sammen og ønsket også to sjåfører. To sjåfører ble registrert ved bestilling, men vi kunne ikke endre på hvem sitt kredittkort som skulle belastes. Begge sjåfører var opprinnelig registrert i bestillingen. Allerede her begynte moroa, forteller Per Rolness.

Han fortsetter:
– Ved utlevering av nøkkel ble vi gjort oppmerksom på skader på bilen, en Ford Focus stasjonsvogn. Riktignok hadde ikke Goldcar et skjema som var tilpasset en stasjonsvogn, derfor fikk vi et skjema med en skisse av en personbil og avmerket skadested som var skjerm på høyre side bak. Så ved utlevering av bilen ble også skade på høyre forskjerm påvist, samt en slitasje på støtfanger bak. Dette som følge av kofferter som var tatt inn og ut av bagasjerommet. Nevnte skader ble fotografert av representant for Goldcar i tillegg til skadeskjemaet som vi fikk i skranken til Goldcar.

Rolness og følget reiser hjem til Norge som planlagt 22. november.
– Vi reiser hjem etter to fine uker på ferie uten noen form for biluhell. Det hører med til historien at bilen ble levert tilbake til Goldcar utenom åpningstid, som følge av tidlig flight hjem til Norge, sier Rolness.

I ettertid får Per Rolness en udokumentert regning fra Goldcar på  200 euro for skade på støtfanger bak.
– Når vi tar dette opp med leiebilselskapet får vi en ny utredning hvor de påstår at vi er skyld i dokumentert skade på bakskjerm, samt skade på forskjerm, sier Rolness oppgitt.

– Det hører også med til historien at Spaniaguiden, som bilen ble leid igjennom, ikke har vært til mye hjelp. Her har vi blitt belastet mer leie en avtalt, samt for skader vi ikke har forvoldt. Det holder bare ikke. Som så mange andre naive nordmenn tror man jo at alt som har et tilsynelatende norsk tilsnitt er en garanti for service og kvalitet.

– Så oppfordringen vår er: ikke lei bil gjennom Spaniaguiden og hold dere langt unna GoldCar.

GoldCar mener de har sitt på det tørre.

– Skaden som var på bilen når den ble utlevert var på støtfanger både foran og bak. Men på støtfangeren bak var skaden på høyre side. Som dere kan se på bildet er skaden på venstre støtfanger når de leverer tilbake bilen. 

Den skaden har ikke blitt registrert da bilen ble utlevert. Som svar på dine spørsmål: Det finnes ingen dokumentasjon på at skadene fantes der før kunden underskrev papirene. Som jeg ser det er alt korrekt, og vi skal ikke etterkomme noe krav om tilbakebetaling, skrive selskapet i en epost til Vikingposten.

Rune Økland har leid biler på flyplassen mer enn 15 år. Han hevder at Goldcar bevisst leier ut biler med skader for så å ta betalt for skadene i ettertid.

– Jeg ser det blir stadig mer svindel, spesielt i lavsesongene, hevder Økland.

– De siste årene har vi leid hos Goldcar som leverer ut biler med skader som ikke er registrert på deres skade skjema eller PC. Ved å leie ut slike biler blir kundene påført en meget stor risiko, for de er nødt til å korrigere Goldcar sitt skadeskjema. Gjør de ikke det, er leietaker ansvarlig for skadene, sier Økland til Vikingposten.

Eneste redning for leietaker er å filme eller ta bilder av bilen ved oppstart av utleien.

– Nå i vintermånedene er det svært lite utleie, derfor kan en gjøre avtaler om meget rimelig billeie. Sist gang vi leide utgjorde leie kostnaden 2 prosent av totalkostnaden mens det jeg hevder er svindel utgjorde over 98 prosent av totalkostnaden. 

– Skadene på vår bil var ikke lett å se, spesielt baklykten hadde et veldig lite hull. Før vi kjørte avgårde gikk vi to ganger rundt bilen uten å finne noen skader på bilen. Men jeg filmer og tar alltid bilder av hele bilen. Jeg har vedlagt bilder som viser at skadene var på bilen da vi leide den. 

PS! Vikingposten bedt GoldCar om å kommentere også disse påstandene, men vi har ikke fått noe svar. 

Denne saken handler om

Kommentarer



På forsiden akkurat nå

Reise

Bolig

Helse og forbruker

  • Tips, ris eller ros?

    Telefonnummer (+34) 966 708 140
    Epost: red@vikingposten.no
    Kontorer: Torrevieja og Alfaz del Pi

  • Redaksjon

    Redaktør Terje Aspdahl, (+34) 630 971 455

  • Annonser

    Ta kontakt med markedsansvarlig Jeanette Pettersson for annonsetilbud på nett eller i avis:
    (+34) 667 640 552
    Epost: jeanette@vikingposten.no