Østfold flyttebyrå

  • Nytt hus ble mareritt for Liv og barna Liv Styve har støtt på mange utfordringer etter at hun kjøpte et nybygg.
  • Nytt hus ble mareritt for Liv og barna

Nytt hus ble mareritt for Liv og barna

Fikk boligdrømmen ødelagt.

ROJALES/QUESADA

Det nye huset skulle stått ferdig i juli sist sommer. Men fremdeles er huset Liv Styve (52) og barna på 13, 14 og 17 år kjøpte i Dona Pepa i Rojales, uferdig og på grensen til ubeboelig.

Utbygger Activa bygger ut et stort område på Dona Pepa like overfor La Mata-lagunen på Rojales-siden. For Liv og barna minner Spania-drømmen så langt mer om et mareritt.

– Det startet allerede da vi kom ned hvor vi ikke engang kunne flytte inn som vi var lovet, men måtte overnatte på hotell. Activa vil ikke betale hotelloppholdet. Men det er bare en bagatell mot hva vi opplever med det nye huset, forteller Liv Styve til Vikingposten.

Les også: Derfor risikerer du ekstraskatt på boligkjøpet i Spania

Hun og barna har planlagt å bo i Spania i noen år hvor barna går på den norske skolen i Rojales.

– Siden vi er en ganske stor familie måtte jeg kjøpe. Det er ikke mulig å få leie et hus for tre barn, to hunder, tre katter og meg. Derfor ble kjøp alternativet. Her har vi kort vei til skolen og i utgangspunktet ser prosjektet her flott ut. Men listen min over mangler er det nesten ikke ende på, sier Liv Styve.

Ved kontraktsinngåelse ble hun også presentert for et ekstra krav på 50.000 norske kroner.

– De påstår å ha sendt epost på manglende innbetalt beløp, men den eposten har aldri nådd meg. Senere ble jeg fortalt eposten ble sendt til en .com-adresse og ikke min .no-adresse. Men pengene er betalt, hevder Styve.

Ved innflytting manglet det både vann i springen i 2. etasje og varm vann i hele huset. Badet i 1. etasje er ubrukelig på grunn av en forferdelig lukt og air condition virket ikke.

– Vi var uten varmt vann i seks uker og jeg måtte mase og be om hjelp tre ganger før noe skjedde. Så sluttet vaskemaskinen på kjøkkenet å fungere, og seks nye uker å vente før den var fikset også. Alt dette ble fikset med tid og stunder, bortsett fra badet nede. Det stinker fremdeles og lukta siver ut i stuen. Her ble leg lovet at om ikke lukten forsvant av seg selv etter et par uker ville de komme å sette inn en vannlås. Nå har vi bodd her i over seks måneder og fortsatt er badet ubrukelig.

Trenger du tannlege, taxi eller tolk? I vår bransjeguide finner du nødvendige telefonnumre

Etter regnværet tidligere i vinter har Styve oppdaget muggsopp på begge soverommene i 2. etasje.

– Jeg har kontaktet spesialist på slike ting og han sa det antakelig må være kontruksjonsfeil eller dårlig drenering på taket som foråsaker vannlekkasje. Jeg har spurt om tegninger flere ganger uten resultat, sier Styve.
– Nå bor jeg og eldste datteren på sofaen i stuen. Dette er en fortvilende og uholdbar situasjon.

Liv Styve forteller videre at familien ikke har vært så ofte forkjølet som etter de flyttet inn i det splitter nye huset.
– Fra november og frem til nå har vi stor sett vært syke. Jeg er redd det har med det dårlige inneklimaet å gjøre, sier Styve.

Listen over manglende ved boligen er for lang å gjengi. Liv Styve opplever å ikke bli hørt hos Activa, samt de krever ekstra betaling for noe som blir ødelagt på grunn av slett grunnarbeide.
– Etter siste regnværet fikk vi vann i utebelysningen for den var ikke tett, noe som resulterte i at strømmen forsvant i hele huset og vi fikk ikke hjelp før dagen etter. De ville i tillegg ha 60 euro for jobben med å bytte pærer… nei, dette er slitsomt og stressende. De lover å komme, men dukker sjelden eller aldri opp. Useriøse er min karakteristikk av Activa. Heldigvis trives barna veldig godt på skolen og vi har fått god hjelp fra både rektor og lærere, sier Liv Styve.

Les også: Norsk par fikk sjokkregning på 17.000 euro etter boligkjøp


Ved Activ Investment sier man kjøper har ansvaret for feilene og manglene.

Elena - som ikke vil oppgi etternavnet - på utbyggeren sitt hovedkontor sier til Vikingposten at kjøper har ansvaret for feil i huset selv.

– Kjøper har flere hunder og katter boende i huset. Etter det vi forstår har kjøper selv kastet hår etter dyrene i toalettet, noe som har tettet toalettet. Vår rørlegger fikset dette problemet ifjor sommer, men det kan virke som dette samme har skjedd igjen, sier hun.

Når det gjelder fuktproblemene inne mener selskapet også det er kjøpers feil.

– Fuktproblemene inne kommer på grunn av at det er mange mennesker og dyr som bor i boligen og at det ikke blir luftet godt nok. Fukten kommer ikke utenfra, påstår Elena.

Hun legger til at firmaet er strengt opptatt av å ha fornøyde kunder.
– Vi gjør alt vi kan for å hjelpe og ordne opp for våre kunder slik at de er fornøyde. Jeg vil også legge til at vi ikke har hatt noen lignende problemer som familien Styve i noen av de andre husene på området, sier hun.


Denne saken handler om

Kommentarer



På forsiden akkurat nå

Reise

Bolig

Helse og forbruker

  • Tips, ris eller ros?

    Telefonnummer (+34) 966 708 140
    Epost: red@vikingposten.no
    Kontorer: Torrevieja og Alfaz del Pi

  • Redaksjon

    Redaktør Terje Aspdahl, (+34) 630 971 455

  • Annonser

    Ta kontakt med markedsansvarlig Jeanette Pettersson for annonsetilbud på nett eller i avis:
    (+34) 667 640 552
    Epost: jeanette@vikingposten.no