Østfold flyttebyrå

  • Tvinges til å kjøre bilen fra Spania til Norge for EU-kontroll Helge Horne synes det er meningsløst at han må frakte bilen sin helt til Norge for å få den godkjent i EU-kontroll.
  • Tvinges til å kjøre bilen fra Spania til Norge for EU-kontroll
    Steve Mulhall fra Auto Impulse i La Nucia hevder han har fått godkjent EU-kontroll av norske biler tidligere, og var overrasket da Horne fortalte at han ikke hadde fått godkjent sin søknad fra biltilsynet i Tromsø om å kontrollere Volvoen sin i Spania.

Tvinges til å kjøre bilen fra Spania til Norge for EU-kontroll

– Det er så meningsløst.

ALFAZ DEL PI/LA NUCIA

Helge Horne kunne knapt tro det da han ble fortalt at Biltilsynet i Tromsø ikke aksepterte at den norske bilen hans gikk gjennom EU-kontrollen i Spania. Nå blir han tvunget til å frakte bilen sin til Norge og etterpå tilbake til Spania kun for denne anledningen. 

Det er en oppgitt Horne Vikingposten møter. Han bor for tiden i Alfaz, og i flere måneder har han prøvd å fått godkjent EU-kontroll på sin norske bil i Spania.

– Jeg kjøpte bilen, som er en Volvo, i Norge i 2014, opplyser han. Siden det er snakk om en relativt ny bil, tenkte jeg ikke på dette med EU-kontroll da vi flyttet til Spania i en periode. Men nå nærmet fristen for kontroll seg og jeg måtte få det gjort.

Han fant ut ved å undersøke på nettet at det var et verksted i La Nucia som var godkjent for kontroll, og søkte til biltilsynet i Tromsø om å få gjort EU-kontrollen der. 

Trenger du leiebil - for kort eller lang tid? Gjør et søk her blant en rekke selskaper og finn din bil

– Jeg ble overrasket da jeg fikk vite at jeg måtte frakte bilen til Norge for å få utført kontrollen der, sier nordlendingen. Spesielt siden jeg fikk vite at andre nordmenn fra andre kommuner hadde fått kontrollert bilen sin på verkstedet i La Nucia uten problemer. Innehaveren har de høyeste lisensene som EU-kontrollør. Kontrollene hans godkjennes altså hos noen biltilsyn i Norge, men ikke i Tromsø. Det praktiseres ulikheter for loven og det er så mye idiotisk rundt dette at noen må ta grep. 

Steve Mulhall på bilverkstedet i La Nucia kan bekrefte det Horne sier.

– Det er veldig merkelig, og vanskelig å finne en god forklaring på hvorfor dette skjer. Kontrollene vi utfører er veldig nøyaktige, og vi sjekker mer enn det vi blir bedt om fra Norge. Vi sender et PDF-dokument på 56 sider, og alle koder er identiske med dem man har i Norge og er godt markert, så det er lett å se om kontrollen holder mål. 

Han legger til:
– Jeg har til og med vært ute for biltilsyn i Norge som først har sagt nei fordi det ifølge dem var mangler, men så fikk jeg høre herfra at alt stemte og var på plass. Samme dokument ble da sendt tilbake til biltilsynet i Norge, så fikk vi som svar at alt var i orden og kontrollen ble godkjent. Noen ganger lurer jeg på om personen som mottar dokumentet synes det blir for mye å lese gjennom og bare skyver det bort og gir oss et nei som svar.

Bilen til Horne ble forrige uke kjørt til Bergen for å få fullført EU-kontrollen. 

– Dette blir over 6000 km, sier Horne oppgitt. Om ikke det påvirker miljøet, vet ikke jeg. Og prisen for denne turen blir langt over 10.000 kroner. Det er så meningsløst. På grunn av helsen så kan jeg ikke kjøre bilen selv den lange strekningen, så jeg måtte ordne med å få noen til å kjøre den til Bergen og tilbake til Spania for meg.

Denne saken handler om

Kommentarer



På forsiden akkurat nå

Reise

Bolig

Helse og forbruker

  • Tips, ris eller ros?

    Telefonnummer (+34) 966 708 140
    Epost: red@vikingposten.no
    Kontorer: Torrevieja og Alfaz del Pi

  • Redaksjon

    Redaktør Terje Aspdahl, (+34) 630 971 455

  • Annonser

    Ta kontakt med markedsansvarlig Jeanette Pettersson for annonsetilbud på nett eller i avis:
    (+34) 667 640 552
    Epost: jeanette@vikingposten.no