Østfold flyttebyrå

  • Vannmareritt for Kine: – Kan ikke fortsette Kine Bratterud er oppgitt over at hun bare møter veggen fra både vannleverandøren Aqualia og forsikringsselskapet Mapfre når hun stiller dem til ansvar for en vannlekkasje som allerede har kostet henne en liten formue.
  • Vannmareritt for Kine: – Kan ikke fortsette
    Bratterud måtte få folk til å grave opp hagen på egen regning for å finne ut hvor feilen lå.

Vannmareritt for Kine: – Kan ikke fortsette

Fortviler over at ingen tar ansvar.

LA NUCIA

Kine Bratterud har i flere måneder slåss mot både vannleverandøren Aqualia og forsikringsselskapet Mapfre, som hun mener bør ta ansvar for en vannlekkasje på eiendommen hennes. 

På grunn av helseproblemer valgte Kine Bratterud å flytte til Spania for noen år tilbake. Det har hun aldri angret på, på tross av at hun har gått gjennom mye styr det siste halvåret på grunn av en vannlekkasje i huset hun eier i Barranco Hondo. 

Det var i fjor sommer at problemene startet. Det hele begynte med at Kine Bratterud mottok et brev fra vannleverandøren Aqualia hvor det stod at vannforbruket på eiendommen hennes var usedvanlig høyt. 

– Jeg kontaktet Mapfre, hvor jeg har forsikringen. De sendte en rørlegger som tok en titt i hagen hvor vannrørene ligger. Det gikk veldig fort og han gjorde knapt ingenting før han kom til konklusjonen at det faktisk hadde oppstått en lekkasje og at det skyldtes rust på utsiden av rørene. 

Hun syntes ikke det hørtes logisk ut og prøvde å forklare det til rørleggeren fra Mapfre, som stod på sitt. 

– Det hele endte med at forsikringsselskapet betalte oss kun en, ja, hva skal vi kalle det? En kompensasjon på 140 euro, som er mindre enn det en rørlegger koster. 

Kine Bratterud tar frem nettbrettet og viser frem forskjellige email hun har mottatt fra forsikringsselskapet og som hun selv har sendt.

– Jeg har stått på i flere måneder, og er sliten av alt styret og at jeg ikke kommer noen vei. Se her. Dette er en email fra Mapfre som sier at inntil jeg har reparert det hele, gjør dem ikke mer. 

Hun bestemte seg for å ta saken i egne hender, og hagen ble gravd opp. 
– Det viste seg at årsaken til lekkasjen var en skjøtning som hadde gått i stykker. Jeg var glad for at vi hadde funnet feilen og at den ble reparert. Jeg skrev til Mapfre og informerte om at vi hadde gjort som de sa, men fikk som svar at forsikringsselskapets hovedkontor forholdt seg til rørleggeren som hevdet det var rust som var problemet. Jeg har prøvd å kontakte dem flere ganger siden, men de har sluttet helt å svare. 

Men vannet lekker fortsatt i hovedkranene der måleren står i gaten foran eiendommen. Bratterud har blitt fortalt av Spanish Solutions – Legal Services at siden måleren og kranene står i en offentlig gate og ikke på hennes eiendom, er det ikke hennes ansvar.

– Aqualia sier det er mitt ansvar. Jeg kommer ingen vei med dem. Jeg lurer noen ganger på om vannlekkasjen ikke oppstod på grunn av at noen var her og la inn fiber i gaten foran huset. Det var mange store biler utenfor her. Det ble gravd veldig mye, de holdt på i flere uker. Det var etter at dette arbeidet ble utført at rørene gikk i stykker. Når jeg ser på den ødelagte skjøten, så virker det som om den gikk sunn fordi den lå og dirret under jorden i lang tid helt til den brakk og glapp ut av det ene røret, sier Kine Bratterud.

Det er ikke første gang Bratterud har problemer med Aqualia.

– For et par år tilbake stusset jeg over at mine vannregninger var mye større enn naboens. Jeg kom ut til bilen en morgen og veien var et basseng. Det viste seg at naboen hadde en stor lekkasje i huset og jeg mistenkte med én gang at det kunne ha noe å gjøre med at vannregningen min var så høy. Først sendte Aqualia folk som påsto at alt var bra og at det uansett ikke var deres problem.  Men når jeg ikke ga meg sendte de folk på enda en sjekk og jeg fikk vist dem at måleren gikk når vannet mitt var skrudd av. Da var de kjappe med å fikse det gitt! Så får jeg en mail hvor Aqualia skriver at naboen burde kompensere meg med 600 euro for at jeg hadde betalt vannregningen hennes i åtte år. Jeg kunne knapt tro det var sant, siden det skyldtes en feil Aqualia gjorde for mange år siden med å skjøte naboens rør inn på mine. 

Kine Bratterud har ikke tenkt å gi opp kampen, og etter at hun tilfeldigvis fant ut at to naboer har hatt samme problem på eiendommen sin, vil hun undersøke saken nærmere. 

– Nå har vi betalt nesten 1200 euro i vann siste halve året, mot 300 euro normalt. Dette kan ikke fortsette. Nekter jeg å betale regningene som kommer, skrur de av vannet, så jeg kan ikke gjøre noe annet enn å betale. Jeg har bestemt meg for å ta meg en runde å finne ut om det er flere naboer som har hatt det samme problemet. Og jeg vurderer å ta kontakt med advokat, hvis Aqualia og Mapfre ikke gir seg.

Denne saken handler om

Kommentarer



På forsiden akkurat nå

Eden Roc blir hotell igjen

Etter i flere år å vært delvis forlatt er det nå planer om å åpne dørene på Eden Roc i Torrevieja igjen.

Reise

Bolig

Helse og forbruker

  • Tips, ris eller ros?

    Telefonnummer (+34) 966 708 140
    Epost: red@vikingposten.no
    Kontorer: Torrevieja og Alfaz del Pi

  • Redaksjon

    Redaktør Terje Aspdahl, (+34) 630 971 455

  • Annonser

    Ta kontakt med markedsansvarlig Jeanette Pettersson for annonsetilbud på nett eller i avis:
    (+34) 667 640 552
    Epost: jeanette@vikingposten.no